Скалният параклис в Трън отново приема посетители

Скалният параклис в Трън отново приема посетители

Скалният параклис “Света Петка” в град Трън отново работи след като почти половин година беше затворен, поради усложнената епидемична ситуация в страната.

През месец март тази година местната власт на Трън преустанови посещенията на скалния параклис. От 1 август посетители отново могат да се докоснат до духовността на светицата. Работното време е стандартното за сезона – от сряда до неделя в интервала между 9 и 18 часа, почивните дни са понеделник и вторник. Посещенията се извършват при спазване на противоепидемичните мерки и актуалните заповеди на министъра на здравеопазването. Посетителите, които влизат в скалния параклис, трябва да са с поставени предпазни средства на лицата си и да спазват разстояние от 1 метър и половина по между си. В самия параклис могат да влизат най-много до двама души. Беседите за историята на скалния параклис ще се провеждат отвън от лицето, което отговаря за мястото. При събирането на по-големи групи задължително трябва да се спазва социална дистанция между посетителите, уточниха от общината.  Посещения вече има и не са констатирани нарушения на указанията.

Припомняме, че параклисът „Света Петка“ е естествена пещера, намира се на малко възвишение над извора Ралча, в квартал Бераинци на Трън. Той е възстановен от местни жители със собствени средства в периода 1990-1994 година. Изградени са стълби до него, с места за почивка. Възстановена е фасадната стена, която е била разрушена.

Култът към Св. Петка се превръща в една от опорните точки на локалната идентичност на населението в региона. На Петковден (14 октомври) се провежда традиционният събор на град Трън. На този ден се прави курбан до параклиса на светицата. В последните години с развитието на поклонническия туризъм той се посещава все по-често и от хора от по-далечни региони.

От тавана на пещерата се стича вода, която според народните предания е свещен водоизточник, който е лековит.

Според една средновековна легенда в пещерата, където Света Петка се скрила, гонена от неверниците, още се пазят отпечатъци от дланта и от краката ѝ и една вкаменена питка. Светицата, като се скрила в пещерата, запалила огън и замесила и опекла питка, но в това време преследвачите влезли в пещерата. За щастие Света Петка видяла по дима на запаления огън че има и друг изход и избягала. Когато преследвачите посегнали към питката, тя се вкаменила.

Според доц. Иван Христов анализът на легендата позволява да се определи, че зад образа на Св. Петка се крие представата за женско божество, близко до образа на Великата богиня майка – навярно на богинята Хестия. Христов счита находките открити през 2009 г. в Четиньова могила (край с. Старосел) – във вътрешността на могилата са намерени четири „каменни хляба“, изработени от туф, като най-точният паралел на тези находки е каменната питка от „Скалната църква Св. Петка“ край Трън.