Диана Русинова показа как може да бъде измамена ТОЛ системата
Диана Русинова

Диана Русинова показа как може да бъде измамена ТОЛ системата

На фона на предстоящото увеличение на ТОЛ таксите, експертите от Европейски център за транспортни политики (ЕЦТП) алармират за сериозни недостатъци в действащата система, които водят до значителни загуби за държавния бюджет и ощетяват всички данъкоплатци.

Диана Русинова от ЕЦТП разкри във Facebook резултатите от проведен елементарен, во показателен експеримент, който показва как лесно могат да се заобиколят контролните механизми.

„Ситуацията много наподобява кофа, пълна с вода, но с множество дупки – независимо колко усилия полагаме да напълним тази „кофа“, течовете продължават. Именно затова е абсурдно да се мисли за увеличение на таксите, преди да се решат основните проблеми на самата система“, споделя Русинова.

Експериментът, проведен от ЕЦТП, е прост, но изключително показателен. Използван е автомобил с валидна годишна винетка, регистриран като леко моторно превозно средство (МПС) с тегло до 3,5 тона. Въпреки това, екипът е успял да закупи маршрутна карта за същия автомобил, декларирайки го като тежкотоварно МПС от клас Евро IV с четири оси. Това е направено без никакви пречки директно от терминал, разположен във фоайето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

„Системата изобщо не отчете очевидното разминаване и нарушение спрямо регистрираните вече данни за автомобила. Подобни несъответствия могат да се повтарят неограничено и да причиняват колосални загуби на приходи за бюджета“, подчертава Русинова.

Според експертката, днес удобно вината се хвърля върху изпълнителя на ТОЛ системата, но никой не задава критичните въпроси – кой е архитектът на тази система и кой точно е заложил очевидно грешните и крайно неефективни параметри, по които изпълнителят е работил.

Русинова изтъква още един тревожен аспект – въпреки че националното ТОЛ управление съобщава за събран с 1 милион лева повече приход за първото тримесечие на 2025 година в сравнение с 2024 година, удобно се премълчава огромният размер на загубите.

„Всъщност ежегодно държавата не събира между 150 и 300 милиона лева от такси, които иначе би могла да получи, ако системата функционираше правилно“, посочва експертката.

На фона на тези загуби, се наблюдава и странен процес по обявяването на редица обществени поръчки за милиони левове. Вместо дейностите да се възлагат на изпълнителя на ТОЛ системата, с когото държавата вече има сключен договор, необяснимо защо се търсят и наемат други фирми. В същото време функционалността на съществуващата система се използва едва на около 30%.