Сагата с липсващото нормално водоснабдяване на Радомир продължава. Продължава и битката на кмета на общината Кирил Стоев за решаване на проблема. В кроя на миналата седмица той информира обществеността за случващото се с пост във фейсбук.
„Днес подписах поредното писмо до ВиК с искане за информация кога проблемът с водоподаването във висока зона и други части от Радомир ще бъде решен! Недопустимо е в 21 век абонати на ВиК да бъдат с нарушено водоснабдяване с дни. Не съм безразличен към проблема, затова още в първия работен ден (27 Декември) след коледните празници изпратих запитване до ВиК за информация кога ще бъде възстановено нормалното водоподаване във висока зона на гр.Радомир и във високите части на квартал Върба. От ВиК получих отговор, че е направена поръчка за нов помпен агрегат, а се работи по авария във Върба и водоподаването ще бъде възстановено. На 3 Януари подадох информация, че проблемът с водоподаването в кв. Върба все още не е отстранен. В писмото предлагаме помощ за съдействие под формата на механизирана техника и работна ръка. Апелирам, че в най-кратки срокове със съвместни усилия сме длъжни да възстановим нормалното водоподаването в района. На 16 януари е изпратен сигнал от Омбудсмана на Републиката до ВиК оператора с искане за предприемане на мерки за отстраняване на проблема. На 5 февруари отново изпратих сигнал за неотстранен проблем във водопреносната мрежа на местността “Ридо” в квартал Върба, сигналът е адресиран до управителя на ВиК – Перник и до областния управител в качеството му на председател на Асоциация ВиК. Сигналът касае проблема с водоподаването в кв. Върба от 14 декември 2024г. На 6 февруари във връзка с жалба №224/2025 с писмо до Омбудсмана го информирам, че проблемът все още не е отстранен. През цялото това време съм провел десетки разговори със служители на ВиК Перник по повод авариите и бях уверяван, че съвсем скоро ще бъде възстановено нормалното водоснабдяване в двете точки. През месец септември помпата в Сиреняците отново аварира и беше заменена с нова, тогава ми беше обещано, че авариралата ще бъде отремонтирана и ще бъде използвана, като резервна в аварийни ситуации, каквато е и сегашната, факт е, че обещаното не е изпълнено. Благодарение на това, че договорих разрешение за ползване на карстов извор Врелото в момента не сме изправени пред бедствие, но искането ми към ВиК е водоподаването да бъде възстановено час по-скоро. Държа да отбележа и да припомня, че ВиК операторите в България носят отговорност за експлоатацията и поддръжката на водоснабдителните и канализационните системи, както и за отстраняването на възникнали аварии. Техните задължения включват: Незабавно действие при аварии: При възникване на авария, операторът е длъжен да предприеме необходимите мерки за отстраняването ѝ и да уведоми съответните компетентни органи и Асоциацията по ВиК (АВиК) в рамките на 24 часа. Възстановяване на услугите: След отстраняване на аварията, операторът трябва незабавно да възстанови нормалното предоставяне на ВиК услугите. Поддържане на регистър на авариите: Операторът е задължен да води електронен регистър на всички аварии, съдържащ описание, вид, тежест, локация и предприети мерки за отстраняване. Що се отнася до отговорностите на общините, съгласно Закона за водите, стопанисването, поддържането и експлоатацията на ВиК системите, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите, се извършват от ВиК оператори. Това означава, че общините нямат право самостоятелно да отстраняват ВиК аварии, тъй като тази дейност е в компетенцията на лицензирани ВиК оператори. Именно затова предлагаме съдействие, което ако не бъде прието официално от дружеството ВиК, няма как да бъдат предприети еднолични действия от моя страна. Няма да се примиря и да спра да търся начин проблемът да се реши от всички отговорни!“ – това е категоричната позиция, огласена от кмета на Радомир Кирил Стоев.