Размерът на таксата за битови отпадъци за 2025 година да се повиши от 5 на седем промила. Това предлага кметът на Община Трън Цветислава Цветкова в докладната си до Общинския съвет, който ще заседава идната седмица. При тези стойности на таксата, планираните прогнозни приходи от физически и юридически лица за 2025 година ще са в размер на 355 929,00 лв., а прогнозните разходи за извършване на услугите по чл.62 от ЗМДТ – в размер на 628000,00лв.
„Повишаването на промилите е наложително, защото ние задържахме таксата за битови отпадъци без корекция вече 5-6 години. Но, всички сме свидетели, че всичко поскъпва- като се започне от горивото, заплатите на работещите, до поддръжката на техниката. Увеличаването на промилите ще оскъпи този данък за хората с 1-2 лева максимум. Ние и при това поскъпване пак ще трябва да дофинансираме разходите за този вид услуга. Но до сега постъпленията от събираемостта на данъка възлизаха на около 1/3 от предвидените разходи по приетата за 2024 година план-сметка“, заяви кметът на Община Трън.
Тя поясни, че съгласно чл.67 от Закона за местните данъци и такси, размерът на таксата за 2025 г се определя според количеството на битовите отпадъци. Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размерът на таксата се определя на ползвател или пропорционално върху основа, определена от Общинския съвет.
„Поради обстоятелството, че различните субекти – физически лица и предприятията, за жилищните имоти имат различни потребителски нужди и ползват общи съдове, справедливо е да се определи размера на таксата битови отпадъци, пропорционално върху данъчната основа. Това е в съответствие с чл.67, ал.2 от ЗМДТ, съобразявайки се с нормите на чл.7 и чл.8, ал.1, т.3 от закона и не противоречи на разпоредбата на чл.67, ал.1 от ЗМДТ. Използваният в Общината софтуер относно администрирането на данъците и таксите на задължените лица по ЗМДТ за недвижимо имущество, не позволява да се определи налогът върху количеството на битовите отпадъци, затова размерът на ставката се определя пропорционално върху данъчната оценка на съответния деклариран имот. Друг мотив за избора и начина за определяне таксата за битови отпадъци е невъзможността да се определи според документите за собственост и адресната регистрация на собствениците или ползвателите на имота, дали те действително са ползватели на същия, колко членове на семейството го обитават, за да е налице принципът на справедливо разпределение според количеството битови отпадъци, които те генерират“, уточни Цветкова.
Според нея много важно при формирането на таксата е включването на разходите за отчисления по Наредба №7от 19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне на размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. Съгласно тази Наредба и Закона за управление на отпадъците, Община Трън дължи отчисления в размер на 95,00 лв/тон отпадък за 2025 г. Съгласно Закона за управление на отпадъците, за извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и след експлоатационни грижи на площадката на депото. За осигуряване на обезпечението е отговорен и всеки ползвател на депото, като ежемесечно превежда на собственика на депото дължимите средства за осигуряване на обезпечението на база на количествата отпадъци, които е депонирал, Община Трън дължи отчисления в размер на 1,31лв/тон отпадък за 2025г.
„Въпреки, че размерът на средствата, необходими за обезпечаване на услугите по събиране и извозване на битовите отпадъци, обезвреждането им в депа или други съоръжения и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване не са достатъчни, аз предлагам размерът на таксата за битови отпадъци за 2024 г. да бъде определен при условията на чл.8, ал.3 от Закона за местните данъци и такси. Съгласно цитираната разпоредба, размерът на таксата може да не възстановява пълните разходи на общината по предоставяне на определена услуга, когато Общинският съвет реши, че това се налага за защита на обществения интерес, като в този случай разликата между разходите и размера на таксата е за сметка на други общински приходи. След увеличаването на таксата за битови отпадъци, през 2025 година дофинансирането на разходите в план-сметката от други общински приходи ще бъде в размер на 272071,00 лева. Прилагането на тази норма ще позволи размерът на таксата за битови отпадъци да е в съответствие с принципа за социална и икономическа поносимост и ще създаде по-оптимални условия за събираемост на таксата. Затова е целесъобразно разходите в план-сметката за 2025 г. да се дофинансират от други приходи в общинския бюджет“, категорична е Цветислава Цветкова.