Не можем да изключим темата за конкурентна борба, когато разглеждаме реакцията на европейските институции при течащата проверка на най-нашумялата в момента онлайн платформа за търговия (TEMU) и започналите разговори за отпадането на ограничението в европейското митническо законодателство да не се облагат с мито пратки на стойност под 150 евро.
Това коментира основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в ефира на телевизия Euronews Bulgaria, по повод разследването на Европейската комисията на въпросния сайт след колективната жалба от Европейската потребителска организация BEUK със съмнението за предлагане на фалшиви продукти и прилагането на нелоялни практики.
Според нея обаче не трябва да се пренебрегва темата за безопасността. „Говорим за платформа, на която различни търговци могат да предлагат своите стоки.
В някои от случаите липсва информация за производителя и търговеца на дребно, което отвежда към въпроса доколко са безопасни тези стоки, тъй като именно това са лицата, които носят отговорност за съответствието на продуктите със стандартите за безопасност.
Тези стоки може да отговарят на местното законодателство, но това не отменя заплахите за здравето на потребителите от вече установени рискове“, обясни Руменова.
Европейските институции обаче могат да предприемат мерки само спрямо рискови продукти на територията на ЕС – да ги забранят, да поискат изтеглянето, преработването или унищожаването им, сваляне от онлайн каталози и т.н. Извън ЕС обаче те не могат да направят това, посочи още тя.
Руменова даде пример със закупени от Италия проби на козметика, чието изпитване е показало, че в продуктите има съставки, които не са били обявени на опаковката или са в различи от посочените количества. Германия пък е установила, че има подвеждащи отзиви за продукти или заблуди за ценови отстъпки.
„Великобритания, която вече не е чест от ЕС, също работи по въпроса. Колеги от местна телевизия са заснели документален филм. С професори са анализирали проби, при което са установили съдържанието на тежки метали в някои от закупените за целите на изследването продукти. Продължителното излагане на тях може да причини сериозни психични и физиологични проблеми като увреждане на бъбреците и белите дробове“, информира тя.
Експертът коментира и въпроса възможно ли е едни и същи стоки да се предлагат от български и китайски търговци със значителни разлики в цените: „Ако ние, като потребители, считаме, че предлаганите през базирани от третия свят онлайн платформи стоки са същите като тези, които можем да си купим тук, а това не е така, то тогава можем да се замислим и над темата доколко това не са реплики.
Има много търговци, които наемат агенти да проучват какви стоки се предлагат на европейските пазари, след това се правят много по-евтини техни реплики, които визуално ги повтарят почти сто процента, особено при предлагане онлайн“, разказа още Габриела Руменова.
Тя добави, че ако български търговци предлагат китайски стоки, те трябва да разполагат с документите, които удостоверяват предварително направени изпитвания за съответствие на всяко от изделията с европейското законодателство относно безопасността, както и да носят отговорност за това.
Бел. Ред. На редакционния телефон на сайта Днес и Утре получихме сигнал от наша читателка. В него тя ни пише, цитираме дословно: “Уважаеми журналисти, пиша ви, за да предупредите своите читатели за нелоялни практики, които ползва платформата за търговия (TEMU). Преди десетина дни си поръчах от тях артикул. Когато завърших поръчката ми написаха, че само за 1 брой не може да приложат отстъпката си за изпращане по куриер и аз се отказах. След два дни, си поръчах друг артикул от същата платформа. Учудването ми беше голямо, когато разбрах, че те са прехвърлили към тази поръчка и предишната. Отказах поръчката. След още 3 дни си поръчах от същата платформа пола. Сега вече изненадата беше пълна. Към нейната цена бяха прехвърлили и предишните два продукта. Но с това не свършиха проблемите. Поискаха ми да си напиша номера на кредитната карта- аз написах последните 4 цифри. Но те упорито ми изписваха да напиша пълния номер и докога е валидна. И аз написах номера, но после отказах поръчката, когато разбрах, че са прехвърлили и предишните две. За съжаление, от банката ме информираха, че от въпросната платформа са изтеглили сумата за 3-те продукта, които бях поръчала, но после отказах. Това преля чашата на търпението ми и започнахме неприятна кореспонденция. В крайна сметка, след като заявих, че ще дам гласност на случилото се и на нелоялните практики, които ползват, вместо за 14 дни, както ми бяха казали, ми върнаха сумата, която ми бяха изтеглили от картата, без да видя въобще техните продукти, за 3 дни. За пръв път ми се случва някой да си позволи да изтегли пари от моята карта, без моето съгласие, за нещо, което още не съм получила и видяла. Това е недопустимо. Нека хората, които четат вашия сайт знаят това“.