Евтини пътни знаци застрашават сигурността на водачите, защото светят прекалено силно и заслепяват

Евтини пътни знаци застрашават сигурността на водачите, защото светят прекалено силно и заслепяват

За това алармира Диана Русинова, председател на УС на Европейски център за транспортни политики (ЕЦТП), във връзка с разкриването на скандална схема за източване на държавния бюджет при ремонта на тунел „Витиня“ и тунел „Ечемишка“ на АМ „Хемус“, предаде БГНЕС.

Преди около година получихме сигнал, че има поставени светещи знаци, които при шофиране силно заслепяват водачите. В конкретния случай това, което установихме, е, че в действителност има поставени електронни пътни знаци. Направихме проверка и установихме, че тези знаци светят прекалено силно.

Изпратихме питане към Държавно дружество „Автомагистрали“. Повече от 1 месец ние не получихме отговор. Отговор получихме едва на 5 януари. В информацията, която ни предоставят, те ни уверяват, че това са управляеми пътни знаци и уверяват, че отговарят на изискванията.

Русинова подчерта, че АПИ е допуснала на пътя да има пътни знаци, които застрашават пряко безопасността и поставят в риск участниците в движението. „Фирма „Колет Софт“ ЕООД никога не е имала право да изработва такива продукти и това ние го научихме от сайта на МРРБ“, обяви тя, като уточни, че един такъв знак струва 5 хил. лв.

След искане на оферти от гръцка и сръбска фирми, става ясно, че 958 евро струва един такъв знак от гръцка фирма, а сръбският производител дава оферта от около 3 хил. лв.

„За нас остава учудващо как може да се допусне да бъде поставен пътен знак на пътя, който не отговаря на никакви норми. Ние слагаме някакъв евтин боклук, който не отговаря на никакви норми“, каза още Русинова, като допълни, че на всичкото отгоре се продават на много по-скъпа цена.

Докладът на ЕЦТП е предоставен на главния прокурор и на Софийската градска прокуратура.

Русинова съобщи, че за ремонта на тунел „Витиня“ са изразходени 63 млн. лв. без ДДС. „Българските знаци са поставени през ноември месец миналата година и са стояли до месец март тази година, гръцките са поставени през март месец и до момента стоят там, каза още тя, като съобщи, че за гръцките все пак има някаква документация, която следва да се провери, но за българските няма никаква документация.

„Ние не твърдим нищо, имаме документи, които доказват, че има щета за бюджета“, категорична е Русинова, като подчерта, че ЕС дава правила и норми, с които производителите трябва да се съобразяват, както и че тези знаци трябва да имат С-маркировка.

Инж. Ясен Йорданов, председател на УС на АПИ, съобщи, че сумата за шестте знака на „Витиня“ е 30 хил. лв., около 30 хил. лв. струват и шестте знака на „Ечемишка“. Той посочи, че е установено, че категорично пътните знаци, които са монтирани в началото, не отговарят на стандартите, другите също се оказва, че не отговарят на изискванията, следователно се очаква да бъдат поставени нови. Според него, обаче, сумите не са завишени. „За тунелите не сме правили подробни проверки. Към момента текат проверки на всички гаранционно-извършени проекти“, обяви инж. Йорданов.