Кампанията обхваща общо седем хранителни групи от малката потребителска кошница – това са хляб, захар и зърнени храни, варива, месо, млечни продукти и яйца, плодове, зеленчуци, животински и растителни масла.
Става дума за около 50 продукта, изчисляват от Министерството на икономиката. Супермаркетите обаче трябва сами да определят кои стоки да са с най-ниската цена. Но най-малко 16 продукта от седемте категории трябва да са с логото на кампанията „Достъпно за вас“.
От Министерството на икономиката заявиха, че мярката стартира с по-големите вериги, защото те имат най-голямо пазарно покритие.
Част от супермаркетите са заявили, че ще участват в мярката. В една от веригите вече подготвят етикетите. Засега не могат да кажат с колко ще намалят цените.Други вериги още не са решили дали ще се включат, защото не знаят дали това не нарушава конкурентното право. Подобни опасения изразиха и от Комисията за защита на конкуренцията след обявяването на кампанията. Според министъра на икономиката обаче такъв риск няма.Икономисти са скептични дали и доколко потребителите ще усетят мярката по джоба си. „Не всички домакинства имат достъп до веригите, много бедните домакинства са в малките населени места. Много е странен и таймингът на мярката. Ние проблем с цените имахме в края на миналата година. Но той вече се е решил, което ще направи лесна победата – да, проведохме мярка и свалихме цените“, категоричен е Адриан Николов, икономист в ИПИ.
Ефектът от мярката ще се оценява всяка седмица след влизането ѝ в сила./ БТВ