В първите 15 дни от началото на учебната година извинителните бележки можеха да се издават и на хартия. Въпреки това, през този период над 3300 лекари са издали и над 40 000 електронни бележки.
От 1 октомври обаче формата за извинение на ученическите отсъствия е само електронна. Според указанията на три министерства – на здравеопазването, на електронното управление и на образованието – дори медици, които не работят със здравната каса, ще могат да издават е-бележки, родители все още се чудят как лекарят, при когото са отишли на частен преглед, ще им издаде такава.
Най-честото оплакване на родители в социалните мрежи е, че детето е посетило специалист, който няма връзка с националната здравно-информационна система (НЗИС). „Директорът на училището на дъщеря ми не можа да ми посочи в кой документ точно е описано въвеждането на електронна бележка, нейният задължителен характер и как се процедира при изключение“, пита майка. В такива случаи съветът е да се посети и личният лекар, което е двойно губене на време за родителите“, жалва се тя.
Системата дава и засечки. „Синът ми е болен, бяхме при УНГ, защото има проблем със сливиците. УНГ специалистът даде бележка, но не успя да издаде електронна – системата имаше някакъв проблем, иначе опита. Та сега си имаме хартиена бележка, но не знам дали тя изобщо важи“, споделя майка във „Фейсбук“. В случай на технически проблеми указанията на министерствата гласят, че е-бележката може да се издаде на по-късен етап – след като тези проблеми се отстранят, както и че дори да няма интернет, лекарят пак може да издаде е-бележка, защото системата работи и офлайн.
Доста родители изразяват мнения, че наложеното в момента задължително издаване на електронна бележка не е съобразено със съществуващата здравна система и нейната специфика, както и че не са отчетени някои специфични казуси, заради което наричат е-бележките дори „дигитален затвор“. „Ако детето ми има електронна медицинска бележка за 5 дни, но се почувства добре и искаме да се върне на четвъртия, може ли да се променят датите на вече издадена медицинска бележка, изпратена вече електронно? Или детето да си стои вкъщи здраво…“, пита родител. „А лекарят може ли да редактира бележката и да я направи само за нужните дни? Или да я издаде след като детето вече е добре, а не при разболяването му?“, пита друг.
Родител е споделил във фейсбук „апел“ на лична лекарка, в който тя призовава родителите на ученици да упражняват контрол над присъствието на децата си в училище. „Аз няма да съдействам в издаване на бележки за минало време, а то и технически ще е невъзможно! Да е ясно отсега и за да няма разочаровани! Не е необходимо да ми звъните и пишете през уикенда, че детето се е разболяло, просто в първия работен ден се явявате в кабинета! Аз през уикенда не работя и нямам достъп до системата да отразявам работна дейност! Така, че бележки с по не знам колко дати на отсъствия остават в миналото!“, заявява твърдо тя, въпреки указанията на министерствата, че бележките ще могат да извиняват отсъствия с по 2-3 дни назад.
Някои родители обсъждат възможността да подадат жалба срещу е-бележките, тъй като според тях и досегашната практика – „да звъннеш, да кажеш, че детето не се чувства добре и след като се подобри, да отидеш за бележка или пък просто родителите да имат право да извиняват отсъствията на децата си с обаждане, както е и в други държави“ – е била работеща. Според тях е разбираемо да се искат бележки за учениците в гимназиален етап, но за малките това им се вижда прекалено.
„Това, че сте чакали 4 часа пред кабинета на личния лекар, е проблем с личния лекар, а не с електронната бележка. Фактът, че той не си е организирал работата, не е проблем на електронната комуникация“, казва друг. „Електронната бележка се въвежда, за да не се разкарвате до кабинета на лекаря“, опонира друг. Лекари обаче отказват да издават бележки, без да са прегледали детето, дори и ако се касае за обостряне на хронично заболяване.
Лекар свидетелства и за друг проблем. „Идеята на НЗИС е всеки да си има индивидуално досие, в което да се съхранява цялата му информация. В това число и прегледи и изследвания при специалисти, които нямат договор с касата. Все още подобно включване е с пожелателен характер. Въпрос на време е да стане задължително. Мен лично ме тревожи самата НЗИС, която, като всяко ново нещо, си има доста трески за дялкане. Например на мен ми отчита като грешка данни на пациенти, които не са от европейските държави“.
Родители се оплакват и за изпратени е-бележки, които обаче не са стигнали до съответното училище.
„Спешна помощ“ също не издава бележки, така че родителите трябва повторно да се разкарват до личния лекар. Такава е за сега ситуацията с е-извинителните бележки.