Историята на жп гарата в Земен, която трябва да помним

Историята на жп гарата в Земен, която трябва да помним

Преломен момент в историята на Земен е построяването на жп гара. Държавната комисия първоначално определя с.Жабляно за гара, но местните чорбаджии не преотстъпили имоти за терен за гарата. Видните беловчани – Симеон Арнаудов, свещеник Янаки Митов и Йордан Димитров, като научили за това, предложили на комисията жп гарата да бъде в с.Белово/предното име на Земен/, като предоставят необходимата площ за строежа, напомнят от община Земен

Предложението е прието. Този обществен акт се оказва съдбовен за бъдещото развитие на селото и изграждането му като център на Краище.

Строителството на жп линията в участъка Земен ръководи италианския инженер Клинка, на чието име днес е кръстен централния площад на града.

Малката Земенска котловина, прекосена от виещата се жп линия е оживена и от първата сграда – станция Земен. Открива се в деня на Св.Пантелеймон – 9 август 1909г. На многолюдното тържество се стичат всички беловчани, гости от всички села на краище и от София, Радомир, Кюстендил и Перник. На тържеството присъстват видни държавници, културни дейци, висши военни и др.

От тогава съществува една забележителна традиция – на 9 август всяка година се провежда голям събор в Земен, наречен от местните „Пантеле”. Гарата е именувана Земен , на името на Землънград, а селото запазва името си Белово до 1925г. Успоредно на гарата, по продължение на линията, на моста и пътя, само за 5 години изникват хубави двуетажни сгради с бакалници, гостилници, занаятчийски ателиета и складови бази. Новият квартал е наречен Гарата. Започва небивал стопански напредък.

Гарата се оформя като търговски център на цяло Краище.

И днес комуникацията е основната предпоставка за съхраняването и развитието на град Земен